Minder denken, meer energie en ontspanning

aanwezig zijn met aandacht

Home

Aanbod

In deze cursus doe je hele eenvoudige oefeningen die je heel langzaam doet. Hierdoor kun je met volle aandacht bij de lichamelijke sensaties blijven. Je verblijft waar je op dat moment werkelijk bent. Het denken raakt op de achtergrond en wat innerlijk voelbaar is komt bovendrijven. Je gaat jezelf meer als een geheel ervaren, compacter en levendiger. Het niet toevoegen van extra prikkels en alleen in jezelf verblijven geeft een weldadig en vervullend gevoel. Iets wat van buitenaf niet te verkrijgen is! Lichaam en geest voelen meer in evenwicht.

Deze oefeningen die oorspronkelijk uit Tibet komen, en vanuit het Boeddhisme zijn ontstaan zijn ondanks hun zachte aanpak zeer krachtig. Zij kunnen blokkades opsporen en transformeren. Hierdoor krijg je meer toegang tot jouw levensenergie waardoor er diepe gevoelens van levendigheid, ontspanning en voldoening kunnen ontstaan. Het werkt zichtbaar verjongend.

We zullen werken met geleide meditaties, ademoefeningen, en eenvoudige yogaoefeningen. Iedere les wordt afgesloten door samen thee te drinken en er is ruimte om ervaringen uit te wisselen.

Hiernaast uitspraken van cursisten:

In het dagelijks leven merk ik dat mijn houding veranderd en soms in bv. een vergadering ik even meer bij mezelf in mijn lijf ben en dat vind ik winst. De avond zelf geeft mij ontspanning.

Voel me wat meer geaard, meer energie, voel mij kwieker, meer begrip voor mijn lijf en denken.

 Kan wat meer bij mezelf blijven.

Meer lichamelijk bewustzijn, nog meer het besef dat het gezond en helend is om dicht bij jezelf/ je lichaam / je gevoel te blijven. Het bewustzijn dat dat af en toe he-le-maal niet lukt en je je weer hebt laten meeslepen in de maalstroom, je wensen, je gedachten, je verhalen en verwachtingen van anderen. Leerzaam dus.

Ook naar anderen voel ik me rustiger en relativerender, begripvoller, meer in staat om de zaken die bij de ander horen ook bij de ander te laten.

De oefeningen geven me rust als ik ze doe, voel me meer down to earth / aardser. En ik merk dat anderen me minder uitmaken. Wat raar klinkt, maar een goed teken is.

Meer lichaamsbewustzijn; op een nacht was ik hevig aan het denken. Tijdens het oefenen had je gezegd het denken schuift er enkel tussen – een mooi handvat heb je me daar gegeven – hierdoor zag ik hoe het bij mij werkte en kon ik de gedachten loslaten, heel mooi.

Praktisch

WAT:
De les heeft een opbouw waarin we losmaak oefeningen doen, een geleide zittende meditatie, ademoefeningen en een staande en/of zittende Kum Nye oefening. Als laatste is er ruimte om ervaringen uit te wisselen. We zijn het grootste deel van de tijd bezig in stilte. Je kunt losse kleding aandoen, maar is voor de oefeningen niet eens noodzakelijk.  We doen de oefeningen zonder schoenen, dus neem dikke sokken mee. Neem ook een extra vest of trui mee.

WAAR:
In de lagere school ABBS Het Gein
Cornelis Aarnoutsstraat 80,  Amsterdam Zuid- Oost
Neem ingang Willem Gerresepad (achterkant school)

WANNEER
Dinsdagavond  20.00 – 21.30  uur
Inloop vanaf 19.45

WE ZIJN WEER GESTART!

De nieuwe serie van 6 lessen start op 2 November 2021.   2 / 9 / 16 / 23 / 30  November en 7 december

Een gratis vrijblijvende proefles is altijd mogelijk

KOSTEN:
naar netto inkomsten: 

minder dan 1000  :  10 euro per les
tussen 1000-2000  : 12 euro per les
boven 2000   :  14 euro per les

Graag de kosten overmaken aan het begin van de cursus.

Mochten de kosten een probleem zijn, overleg is altijd mogelijk!

rek.nr. NL67 ASNB 0707473918  tnv.  HL Snijder

Voor vragen en opgave zie Contact in de menubalk hierboven.

E:  hl.snijder@outlook.com

T : 06 47081678 

Trainer

Over Hella Snijder

Sinds dertig jaar werk ik in het voortgezet onderwijs als docent Beeldende Vorming. Daarnaast geef ik sinds 2011 ook Aandachtstraining aan middelbare scholieren. Zie mijn website: Waarom aandachtstraining?Aandacht 4 Jongeren . En sinds 2013  geef ik mijn training Bewegend mediteren voor volwassenen. Mijn gehele werkzame leven ben ik geïnteresseerd in stilte en mensen in contact te brengen met de eigen innerlijke stilte door het beoefenen van yoga en meditatie oefeningen.

Hatha yoga beoefen ik reeds lang en sinds 2007 is Tibetaanse yoga (Kum Nye) daar bijgekomen. Mijn opleiding heb ik gedaan bij Robert Hartzema en Marjan Muller. Robert schreef veel boeken over boeddhisme en westerse psychologie en over de manier om jezelf te bevrijden van eigen opgebouwde blokkades. Hij is zelf hiervan een levend voorbeeld. Ieder jaar doe ik stilteretraites en eens per maand een stilte dag bij Ciska Matthes. Sinds 2016 volg ik tevens lessen Meditatieve Eutonie bij Etienne Amand, een zeer geïnspireerde leraar die mijn ogen geopend heeft voor de schitterende samenhang van lichaamsprocessen. Het is enorm fascinerend om te ervaren dat door adem-en lichaamsoefeningen levendige rust ontstaat in plaats van spanning. Door met aandacht bij het lichaam te zijn voltrekt zich dit als vanzelf.

Zowel Kun Nye als Meditatieve Eutonie werken met aandacht in het lichaam door de vertraagde oefeningen. Juist door deze vertragingen gebeurd het, ontstaat een proces van loslaten en ontspanning. Hierdoor zak je meer in je lichaam en krijgt niet alleen het denken ons hoofdpodium. Er ontstaat als vanzelf meer evenwicht. Door Kum Nye oefeningen als basis te gebruiken voor mijn lessen en daarbij Eutonie elementen is het alsof energie meer door kan stromen en ontstaat er als vanzelf meer levensgevoel. Vandaar de naam Bewegend Mediteren.

 

Inspiratie

Hieronder wat inspiratiepagina’s op het internet in de vorm van websites, filmpjes en video’s. Ook enkele boeken over meditatie.

Actueel in de media

Websites

Video’s

Boeken

Contact

Voel u vrij om met mij contact op te nemen als u opmerkingen of vragen hebt. Dit kan via het contactformulier hieronder of u kunt mij mailen of bellen.

E hl.snijder@outlook.com
T 06-47081678
KvK Amsterdam 61039969